donderdag 30 mei 2013

Over een kluizenaar en ouders

 De tweede dag in de Wudang Mountains was koud en vooral heel erg nat. Toch trokken we erop uit en met al die trappen wordt je dan vanzelf warm. Onze eerste doel was de verblijfplaats van een kluizenaar. Een man die al jaren in “afzondering” leeft. Afzondering bewust tussen aanhalingstekens want deze man krijgt erg veel bezoek van passanten. En hij ontvangt je alsof je op audiëntie komt. Hij vertelde iets over het Daoïsme en we kregen allemaal drie hazelnoten mee die ons, als we ze opeten, een sterk gestel geven. Op zijn terras mochten we vervolgens onze eerste practice doen. In een flashback gingen mijn gedachten naar een Volle Maan bijeenkomst van het Instituut jaren geleden. Totaal verregend in de Soesterduinen. Ook toen was ik koud en nat maar wel heel erg blij van binnen. Zoals ik ook nu heel erg blij van binnen ben.

We vervolgden onze weg naar beneden via een heel steil en heel erg smal trappetje. Ik heb schoenmaat 42 en mijn voet paste half op een trede. Omdat het ook redelijk glad was, betekende dat goed uitkijken. En daar ergens halverwege, zag ik ineens een uil. Onbewogen staarde hij me aan. Helaas had ik mijn camera uit voorzorg goed opgeborgen in mijn rugzak en kon ik deze niet snel genoeg pakken om een foto te maken.

Ons einddoel was een klooster waar we ook de lunch zouden gebruiken. We bekeken de verschillende tempels en in elke tempel stond een thema uit het Daoïsme centraal. Bij de “familietempel” vertelde onze leraar het volgende verhaal. In China hebben kinderen de plicht om hun ouders te verzorgen. Respect voor ouders is diepgeworteld in de cultuur. Respect omdat zij degenen zijn die je het leven hebben gegeven.

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en tijdens de lunch heb ik daarom nog even doorgevraagd.  Nieuw leven ontstaat door versmelting van een eicel en een zaadcel. Op het moment dat versmelting een feit is, vind ook gelijk de eerste (energetische) transformatie plaats en is de blauwdruk van de mens die jij zult zijn een feit. Maar in jou zitten nog steeds de elementen van je (voor)ouders. Dit geheel wordt ook wel prenatale Jing of geboorte energie genoemd.

Heel lang werd er in de Chinese Geneeskunde ook gedacht dat deze geboorte energie je constitutie bepaalde. Dat was je basisenergie en die je kan goed houden door goed voor jezelf te zorgen (goede voeding, voldoende rust, voldoende beweging) maar verder was dat het potje waar je het mee moest doen. Recente onderzoeken wijzen echter uit dat je de geboorte energie wel degelijk kunt transformeren en kwalitatief beter kunt maken.

Maar wat heeft geboorte energie nu met het eren van je ouders te maken. Nou alles dus. Als je je ouders eert omdat zij je het leven hebben gegeven, eer je daarmee ook je eigen roots, je geboorte energie. En dat is weer goed voor je gezondheid.

Nieuwe foto's zijn onderweg




Geen opmerkingen:

Een reactie posten