vrijdag 7 juni 2013

Adem in, adem uit en de tijd vliegt voorbij

Voor vertrek lijkt zes maanden bivakkeren in China oneindig lang. Nu ik hier ben, vliegt de tijd. Dit zal voor deel komen omdat ik de hele dag bezig mag zijn met mijn passie. Omdat ik merk dat het goed voor me is om even helemaal los te zijn van alles.

Langzamerhand merk k dat dingen veranderen. Ik heb steeds minder behoefte om “thuis” vast te houden. De behoefte om te Skypen, Appen, facebooken, mailen, bloggen verandert. Daar waar ik in het begin vooral bezig was met dat wat ik straks ga doen, straks als ik weer thuis ben. Hoe ga ik dat wat ik nu leer, straks overdragen? Hoe krijg ik deze ervaring goed verwoord in een blog? Ik word in de training niet gecorrigeerd. Betekent dit dat ik het goed doe of zien ze me gewoon niet staan? Doe ik het überhaupt wel goed? Ontwikkel ik  wel snel genoeg? Heeft iedereen het wel naar zijn haar zin? Kan ik doen om het jou naar de zin te maken?  Ga ik het…………??????  Allemaal dingen waar je het heel erg druk mee kunt hebben.

Nu merk ik dat ik het allemaal veel beter los kan laten. Als ik ’s nachts om drie uur klaarwakker ben en niet kan slapen, sta ik op en ga ik trainen. Rustig elke beweging doorvoelend. Wat is de beweging in mijn lichaam. Wat gebeurt er? Waar zit spanning? Als er spanning is, richt je aandacht op het midden en RELAXXXXXXXXX. Om dan weer met je aandacht terug te gaan naar je centrum, naar je beweging of juist niet beweging.  En sinds ik die beslissing heb genomen, ben ik dus ’s nachts niet meer wakker geweest. Rond 10 uur gaat het licht uit en om 5 uur word ik fris wakker. Ik ben daar naar mijn kamergenoot ook duidelijker in. Daar waar ik de afgelopen maand me bijna verontschuldigde dat ik wilde gaan slapen, zeg ik nu gewoon dat ik ga slapen en vraag ik of ze met computer en telefoon naar de huiskamer wil verhuizen. Zoals ik ‘s morgens vroeg heel zachtjes doe. We hebben nu eenmaal een ander ritme.

Ik heb ook niet eer zo de behoefte om me te mengen in de grote gezelligheid van een groep van 24 mensen. Geen zin om steeds maar te praten. Af-en-toe een drankje prima maar ik heb zo mijn eigen dingen. Mijn focus ligt op de training, op de opleiding en daar wil ik vooral erg van genieten. Het vraagt ook veel tijd. Naast de reguliere trainingen ook zelf trainen om wat zwakke punten te verbeteren. Theorie een plek geven. Voldoende rusten. Me voorbereiden op de volgende periode van vasten.

Ik stel ook prioriteiten. Daar waar ik eerst toch ook wel vond dat ik toch minstens wat Chinees moest leren, heb ik nu gewoon een vertaal APP op mijn telefoon gezet. Dan weet ik tenminste zeker dat ik thuiskom met wat ik hebben wil. Ik kan dag zeggen in het Chinees en ben nog steeds aan het leren om tot 10 te tellen. Maar de uitspraak is  moeilijk. En ach, ik hoef niet alles te kunnen. Ook daarin kan ik nu ontspannen.

Ook heb ik iets gedaan waarvan ik me had voorgenomen om het niet te doen. Ik heb twee van die echte Qigong broeken laten maken. Van die lekker wijde katoenen broeken die dicht zijn aan de onderkant. Bij een temperatuur van 35 graden is het toch wel heel comfortabel en de muggen kunnen niet in je broek. Kunnen ze er alleen nog maar doorheen steken maar prikken ze geen 5 of 6 keer omdat ze klem zitten in een broekspijp.

Foto? Hmm dat weet ik nog niet. Ik mag ze zondag ophalen dus eerst maar eens kijken hoe het staat. Want uiteraard heb ik ze wel in een kleur uit mijn paletje laten maken, dat dan weer wel. Er zijn grenzen aan loslaten.


En zo is er dan een maand voorbij. Nog vijf bijzondere maanden te gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten