zondag 19 mei 2013

Kijken met je hart


Eergisteren praatte ik na de les nog even na met een van de leraren. Altijd een bijzondere ervaring want zo goed als het Zhineng Engels van de leraren vaak ook is, converseren is een ander vak. Dan is hun woordenschat heel erg beperkt. Plotsklaps was daar de volgende vraag. Why are your eyes always wide open and looking around? Ik had er geen antwoord op , sterker nog, ik was me er niet eens van bewust dat ik dit deed.  Aansluitend volgde het advies om mijn ogen  voortaan voor mijn gevoel half dicht te doen en uiteraard ook de uitleg waarom dit  te doen.

In de Chinese cultuur is het cultiveren van Qi een belangrijk ding.  Bloed en lymfe volgen Qi. Een open systeem waar Qi goed kan stromen en als gevolg daarvan ook bloed en lymfe is de basis van een goede gezondheid. Er zijn verschillende manieren om de hoeveelheid Qi te vergroten. Zo haal je Qi uit je voeding, door training en een hele belangrijke, uit je omgeving. Is dit een typisch Chinees fenomeen. Ik denk het niet! We kennen allemaal wel het verschijnsel dat je na een dag werken met iemand totaal uitgeput kunt zijn of juist heel erg energiek, afhankelijk van de kwaliteit van de samenwerking. We staan in verbinding met onze omgeving. En die omgeving kan ons voeden of juist leegtrekken.

Het is dat punt waar het om ging bij het “alert” kijken. Op het moment dat je je Mind actief naar buiten richt, verlies je Qi want Qi volgt de Mind. Als je je ogen half sluit en je aandacht naar binnen richt, de omgeving naar binnen trekt, kan je de Qi verbinden met je hart, de zetel van je ziel. Om  dan vanuit je hart contact maken met de buitenwereld. Letterlijk  kijken met je hart dus. Veranderen van je waarneming.

Ik heb hier de afgelopen dagen mee geĆ«xperimenteerd en ik moet zeggen dat de onrust is verdwenen en de helderheid terugkomt. Het is een hele plezierige, ontspannen manier van kijken. En tegelijkertijd realiseer ik me hoe bevoorrecht ik ben dat ik dit kan doen. De verandering is na een week al zichtbaar. Voordat ik weg ging, heb ik een foto gemaakt en gisteren weer. Mijn blik is anders en dat is ook de feedback die ik van anderen krijg. Beelden volg.en ook maar uploaden duurt hier heel erg lang. Het wachten is op mijn vriendinnetje die volgende week uit Kenia terug komt. Zij voegt dan vanuit Nederland de foto’s aan de berichtjes toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten