zaterdag 5 oktober 2013

Er was eens

Een gezegde. Als je een deur sluit, gaat ergens anders een raam open. Zoals je in mijn vorige blog kunt lezen, besloot ik om niet mee te gaan met een tweedaags tripje.  Een keuze waar ik geen spijt van heb. Ook niet als ik na terugkomst de enthousiaste verhalen van de mensen hoor die wel zijn gegaan. Een van de reisdoelen was Ping An, een dorpje te midden van de hoogste rijstterrassen  van de wereld. Een dorpje dat je alleen te voet kunt bereiken.  Een dorpje dat ik wel graag wil zien en anderen blijken er net zo over te denken. Dus wordt er een dagtrip georganiseerd op onze vrije dag.

We vertrekken ’s morgens om zes uur want het is bijna drie uur rijden naar het  punt van waaruit we te voet verder gaan.  Ontbijtje mee voor in de auto en wat te snacken. We zullen onderweg lunchen op een Chinese boerderij.  Autorijden in China is een avontuur op zich.  De Chinese verkeersregels zijn me tot dusver niet echt duidelijk. Je toetert en voegt of haalt in is het enige dat helder is. Dat het meestal goed gaat ook.
Dan komen we aan bij Ping An. Inderdaad een schilderachtig dorpje waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. En ja ik heb foto’s maar het uploaden van foto’s duurt hier met de niet al te stabiele internetverbinding zo lang en gaat zo vaak mis, dat ik deze actie heb geparkeerd. Als ik straks thuis ben, ga ik op mijn gemak een online album aanmaken. Zodra dit klaar is, laat ik het jullie weten.
Dat Chinezen van oudsher handelaren zijn, wordt in Ping An ook heel duidelijk. Enorm veel souvenirwinkeltjes met “Made in China” spullen.  De artikelen zijn “fors” geprijsd en dat geeft ruimte voor onderhandelen. Iets waar ik moeite mee heb. Niet alleen hier maar overal.  Ik schaam me als ik afding op artikelen die naar Westerse begrippen al niet al te hoog geprijsd zijn. 
Toch ben ik hier wel anders tegen aan gaan kijken. Tijdens het winkelen wordt er door een van mijn reisgenoten wel op het scherpst van de snede onderhandeld.  Uiteindelijk wordt de koop gesloten en dan steekt de Chinese verkoopster haar duim  op naar mijn reisgenoot en zegt : “You’re good”.  Dit ene simpele gebaar maakt voor mij duidelijk dat onderhandelen niets meer en niets minder is dan een onderdeel van het spel.  Je kunt meespelen…..of je doet het niet.
We vervolgens onze weg naar de rijstterrassen. Want dat is waarvoor we gekomen  zijn. Een offroad wandeling naar de Zhuang dorpen. In de Zhuang dorpen woont een “Chinese minderheid”.  De vrouwen in deze dorpen hebben extreem lang haar (soms tot op de grond) dat ze om hun hoofd heen winkelen. De Chinese familie waar wij gaan lunchen,  zijn Zhuang boeren. Na gebaande paden tot het toeristen uitkijkpunt en een redelijk gebaand pad door het bos,  wandelen we uiteindelijk offroad door de rijstterrassen. En offroad  gaat soms zeer steil omhoog  en zeer steil omlaag. Golden Peak herinneringen schieten even door mijn hoofd. Maar de omgeving is zo betoverend mooi en zo sereen stil, dat die gedachten als vanzelf verdwijnen. Niet te geloven dat deze terrassen eeuwen geleden door mensenhanden zijn aangelegd inclusief de irrigatiesystemen. Rustig vind ik mijn weg en ik heb geen flauw benul meer van tijd.  Water bijvullen is geen probleem. Je kan het natuurwater hier gewoon drinken. Op de terrassen zijn op verschillende plaatsen water tap punten.
Dan komen we aan bij onze lunchplaats, een Chinese boerderij. Op het land overals verse groenten, de rode pepers liggen te drogen. Kippen en kuikens scharrelen overal. Tussen de varkens door lopen we naar boven.  Daar nemen we plaats aan een ronde tafel op kleine krukjes.  Er wordt op open vuur voor ons gekookt. Alle groenten vers  uit eigen tuin. Ook het vlees is van eigen kweek. We hebben en gerookt varken. Je moet hier in China sowieso niet al te teerhartig zijn. Als je ’s morgens naar de markt gaat voor je dagelijkse boodschappen, wijs je het levende kippetje dat je wilt eten gewoon aan. Het kippetje wordt dan ter plekke geslacht of levend mee naar huis genomen alwaar de kok of kokkin het die eigenhandig de nek omdraait en plukt.  Niets aan de hand, een dier is gewoon onderdeel van de voedselketen. Maar totdat ze geslacht worden, lopen ze wel vrij rond.   De lunch smaakt werkelijk waar subliem en de rooksmaak van het open vuur  geeft een extra dimensie. 
Opnieuw blijkt dan de handelsgeest van de Chinese bevolking. Al tijdens de lunch beginnen de vrouwen te borduren en de jongere vrouw die eerst gekleed was in jeans en T-shirt, heeft ineens traditionele kledij aan en heur haar is meters gegroeid en zit netjes om haar hoofd.  Dan komt de handelswaar tevoorschijn. Haarbanden, polsbandjes en jasjes gemaakt van geweven stof in traditioneel  Zhuang patroon.  Zeker de jasjes zijn erg mooi. Maar of het nu is omdat de dames met hun geoefend oog zien dat mijn verhoudingen toch echt anders zijn dan die van de gemiddelde Chinese vrouw of dat het mijn “ikkoopnietsdatthuisjarenindekasthangtzonderhet tedragen” houding is, bij het aanprijzen slaan ze mij over. Zelf de setjes met ongetwijfeld prachtige ansichtkaarten worden niet onder mijn neus geduwd.
Als blijkt dat ons groepje niet erg koopziek is, wordt de volgende troef in de strijd gegooid. Voor 30 RMB (ongeveer  Euro) mogen we met de ladies op de foto, gooien ze hun haar los en maken ze het weer vast. En als we niet  betalen worden er geen foto’s gemaakt, dat is duidelijk de boodschap. We gaan akkoord en de show kan beginnen. Dan blijkt ook de oudere dame losse stukken in heur haar te hebben. Maar ze legt uit dat dit wel haar eigen haar. In haar leven heeft ze twee keer het haar geknipt en die strengen worden nu netjes meegenomen in het vaststeken.
 Na de haarshow vervolgen we onze weg. Na een wandeling  van in het totaal  ongeveer zes uur zijn we aan het eind van de middag  terug in Ping An We gaan naar de locatie die door onze gids wordt gerund. Ze is in dienst van een  Duitser die al jaren in China woont. Maar in zijn Kaffeehaus wanen we ons in (ouderwets) Duitsland.  Koffie of chocolademelk met pannenkoeken en eigengemaakte jam completeren het Europese gevoel. Na deze traktatie vangt de terugreis aan. Voldaan, rozig  en gloeiend van het wandelen in het zonnetje, kijk ik terug op weer een geslaagde dag Het is op deze dag dat ik de stilte wel ervaar. De stilte van het volledig opgaan in je omgeving. De stilte voorbij plaats en tijd.  De stilte ook waarin kwartjes vallen. Kijkend naar de gelaagdheid van de rijstterrassen, wordt ook het plaatje van de gelaagdheid van ons bewustzijn, waar onze leraar vrijwel  dagelijks gloedvol  over vertelt, ineens helder.  Maar daarover de volgende keer meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten